Oct 22, 2009

NEURO LINGUISTIC PROGRAMMING


We were having fun at this workshop. The experience was awesome. You got to learn how to identify your students' way of processing information. In other words, how do they learn. Skill baca-baca students ni memang penting supaya kita boleh olah cara penyampaian kita untuk memudah pembelajaran mereka; dan membolehkan kita lebih memahami para pelajar. Kita tak boleh lah nak harapkan mereka menyesuaikan diri dgn cara kita saja. Kita pun kenalah buat sesuatu untuk memudahkan mereka.
Cara penyampaian kita perlulah pelbagai; selain mengelakkan rasa bosan, kita juga membantu para pelajar (yg pelbagai ragam dan cara) dalam memahami material yg kita sampaikan.
Itulah, pengajaran dan pembelajaran merupakan komunikasi 2 hala. Guru tak bolehlah syok sendiri semasa mengajar. Kena prihatin dengan keadaan pelajar. Dalam pada tu pelajar pulak tak boleh lah bodoh sombong. Kalau tak faham tu, bawa2 lah buka mulut, tanya apa2 yang patut. Tapi mungkin jugak mereka ni tak faham, tapi tak tau apa yg nak ditanya. Hmmm...pandai-pandai lah guru nak tackle mereka ni ;-)

Terima kasih, cikgu.

No comments:

Post a Comment